Hvem er jeg?

Kvinde på 43 med ti års stress i bagagen, mor til to piger, ekspert i at forsøge at “gøre det rigtige” og “passe ind” har skiftet retning på livets vej. Det er måske den korteste og mest rammende beskrivelse af min proces lige nu.

Jeg var den pæne pige, der ønskede at være perfekt og leve op til forventningerne – ja altså mine egne forventninger. Forventninger om at være væsentlig mere hårdfør og overskudsagtig end gennemsnittet. Pris: 10 år med stress, irriteret tarmsystem med allergi overfor alverdens fødevarer.

Min historie er desværre langt fra speciel og opsigtsvækkende.

Jeg har måttet erkende, at jeg ikke har passet på mig selv og har lært mine piger, at hvis de bare tilsidesætter sig selv og hvad de har brug for, og koncentrerer sig om, hvad MAN bør gøre, så skal det nok gå alt sammen.

Winnie Rasmussen ACTmindfully hvem er jeg

Udfordringer og lappeløsninger

I mit virke som fysioterapeut oplever jeg dagligt de udfordringer, der opstår, når vi er pligtopfyldende, omsorgsfulde, og glemmer os selv i farten. Rigtig mange mennesker har tilbagevendende problemer med muskelspændinger og smerter fra ryggen og nakken, hovedpine, træthed og søvnbesvær med mere. Mange vælger at afhjælpe symptomerne med regelmæssige behandlinger ved massør, kiropraktor, fysioterapeut og alternative behandlere – det jeg på godt jysk kalder lappeløsninger.

Hvad nu hvis vi kunne bryde det mønster, og i stedet bruge energien, tiden og pengene på noget, der er virksomt og betydningsfuldt og rent faktisk kan afhjælpe de bagvedliggende problemer?

Da det for efterhånden rigtig mange år siden gik op for mig at jeg var stresset, besluttede jeg mig for at finde en vej ud af det og til at samtidigt at bruge det fagligt. Jeg ville skabe nye muligheder for dem, der fik behandling hos mig.

Jeg ville hjælpe og ikke symptombehandle.

Det første skridt på vejen var mindfulness. Mindfulness er træning i at være nærværende, til stede og i at blive bedre til at træffe kvalificerede valg.

Mindfulness 2.0

Mindfulness har for rigtig mange mennesker været godt og berigende. For mig betød det enden på daglig hovedpine og et stort skridt i retningen af et liv uden stress. Men følelsen af at der “manglede noget” var der fortsat, og jeg var ikke i tvivl om, at jeg grundlæggende stadig var stresset. Flere af mine kursister efterspurgte, det de kaldte Mindfulness 2, da de ligesom jeg ønskede sig mere. Jeg måtte erkende, at mindfulness var et godt fundament, men at der skulle væsentlig mere til for at skabe reel forandring. Og det er det, jeg vil.

Forandringerne og mulighederne kom først da jeg begyndte at arbejde med ACT. En grundlæggende del af ACT er arbejdet med egne værdier. Jeg tror de fleste forældre kender situationen, hvor man står og smører madpakke til børnene, og det eneste man får at vide er, hvad de IKKE vil have. Hvor ville det være skønt hvis børnene i stedet for begejstrede kom og fortalte hvad de gerne ville have. Det er utrolig svært at vide, om madpakken er god, når den skal laves af ikke leverpostej, ikke æg og ikke agurk – Bestillingen ville være noget mere klar, hvis der kom et ja tak til gulerod, makrel og ostehaps.

Det er utrolig svært at vide, om madpakken er god, når den skal laves af ikke leverpostej, ikke æg og ikke agurk

Det samme gør sig gældende andre steder i livet: Jeg vil eks. ikke gå ad de rigtige stier, og jeg vil ikke gå og vente på at der snart er weekend eller ferie, at huset er malet, græsset slået, på at børnene er blevet voksne eller på at få kærlighed og passion i mit liv. Så en vigtig del af processen var at finde ind til det jeg gerne ville, så jeg fik mulighed for at skabe det liv eller den madpakke, jeg ønskede mig.

Det er svært at ønske sig noget

Det, der har overrasket mig allermest både hos mig selv og klienter, er, hvor helt afsindigt svært det er at ønske sig noget. Hvor meget arbejde det kræver at finde ind til sine kerneværdier, så man virkelig bevæger sig i den retning, der giver mening for en selv. For uden at arbejde i overensstemmelse med sine kerneværdier, så modarbejder man sig selv, og det er en opslidende kamp uden vinder, hvor både du og dine omgivelser betaler omkostningerne.

I mit eget arbejde med at finde frem til værdibaseret handling kom der i første omgang alt det frem, jeg ikke ville, samt følelsen af at være forkert. Den dom, jeg fældede var, jeg var for utålmodig, for besværlig, og skulle øve mig i at gøre som ”alle de andre” og bare være lidt mere normal. Hvad skal jeg stille op med den vurdering? Ud over at blive trist og komme i konflikt med mig selv og forsøge at lave om på mig selv og kæmpe endnu hårdere på at forsøge at tilpasse mig til forestillingen om, hvordan jeg burde være. Og den vej kendte jeg kun alt for godt, ligesom jeg vidste at præmien for enden var stress og smerte.

Jeg er ambitiøs, elsker faglige udfordringer, elsker at skabe forandring og at gøre det på min måde. Jeg er rund og krøllet, så derfor passer jeg ikke i firkantede kasser. Jeg trives bedst i solen med vind i håret og i bevægelse.

JEG VIL GØRE DET, DER FØLES VÆRDIFULDT – DET DER GØR MIG GLAD. JEG VIL GÅ MED MINE DRØMME, OG JEG VIL GØRE DET LIGE NU.

Det er min drøm og du er velkommen til komme med

Det, du læser lige nu, er min drøm. Jeg ønsker at gøre en forskel. Jeg ønsker mig at mindske stress i Danmark, og det har jeg faktisk mulighed for. Det eneste, der spænder ben for det, er mig selv.

Mine tanker som fx:

  • ”Sæt nu, jeg ikke er dygtig nok.”,
  • ”Der må være nogle kloge mænd, der har forsket og ved bedre.”
  • eller ”Måske jeg skulle vente et par år og få mere erfaring.”

 

Tag dine spøgelser i hånden

Hvis de tanker og spøgelser får lov til at styre mine valg, så kan jeg læne mig tilbage og læse statistikker om øget stress i skolerne og på arbejdspladserne og ærgre mig over, at jeg ikke gjorde noget ved det. Eller jeg kan vælge at tage alle mine spøgelser ved hånden, lægge mærke til min frygt og min uro i kroppen og gøre det der er i overensstemmelse med mine værdier.

ACTMindfully giver mulighed for at finde ind til, hvad der er værdifuldt for dig. Skaber mulighed for, at du kan sætte dagsordenen, tage ansvaret og få dine drømme til at blive en del af din hverdag. ACTmindfully handler også om at finde plads til den smerte, som livet uundgåeligt bringer med sig og til at tage styringen og skabe et indholdsrigt, tilfredsstillende og meningsfuldt liv.

Lige nu og her.

Det er min vej, og du er velkommen til at komme med.

UDDANNELSE OG ERFARING

Professionsbachelor i Fysioterapi fra UCN Aalborg 2003.

Certificeret MDT 2009 (eksamen i McKenzie konceptet).

Eksamineret akupunktør 2010. ( Danske fysioterapeuters Faggruppe for Akupunktur og Smerte).

Skulder kurser 2012 (Skulderklinikken i Viborg).

Mindfulnessinstruktør MBKT 2012 (Kognitiv Center Fyn). 

Osteopatkurser 2013 (Klinik for Mauel Behandling, Aarhus).

Mulligan specialuddannelse 2015-16.

Reciprok Antagonist Hæmning RAH-kursus (David Bonde) 2017.

Mulligan bækkenkursus (Mark Oliver Accredited Mulligan Concept Teacher, Australien) 2017.

ACT coachuddannelse  (ACT Danmark) 2017.

ACT 2 årig specialudannelse (ACT Danmark) 2019-20.